Lærling ombord på redningsskøyte da "Marco Polo" grunnstøtte i Lofoten

Publisert: 12.11.14

Matroslærling Jonas Matheo Grimstad var på jobb på redningsskøyta Sundt Flyer da cruiseskipet Marco Polo gikk på grunn i Lofoten 1. november 2014. Her forteller han om opplevelsen:

Vi som var på vakt på redningsskøyta ble ringt opp på morgenen rundt kl. 09 og purra ut av drømmeland med beskjed om at vi skulle ut med skøyta. På vei ut fikk jeg vite at et cruiseskip hadde gått på grunn ved Leknes.

Det var mye vind og sjø som gjorde at vi måtte gå med redusert fart mot havaristen, vinden var også grunnen til at Marco Polo gikk på grunn. Skipet gikk på grunn etter at det kom for langt inn i bukten da det skulle legge til kai i Storeidøya. Det snudde for å prøve igjen, men klarte ikke tørnet fordi den ble tatt av vinden.

Mens vi kurset mot havaristen var situasjonen uavklart mht. personskader og evt. vanninntrenging. Det ble noen timer i spenning før vi kom frem. Vi brukte nesten en time fra vi ble kalt opp til vi var på åstedet. Da vi kom frem fikk vi avklart at det ikke var personskader og de 1096 passasjerene ble transportert i livbåter til land.

Den lokale redningsskøyta Det Norske Veritas (DNV) var allerede til stede.

I samarbeid med DNV og en taubåt prøvde vi å dytte havaristen av grunn, men skipet hadde begynt å lense ballastvannet for sent og lavvannet var på vei inn. Forsøket ble mislykket og vi gikk i standby.

Det var iverksatt full beredskap og både Sea King-helikopteret og Kystvakta ankom.

Like etter at kystvakta var på plass fikk TV2 komme ombord hos oss i Sundt Flyer på en rundtur rundt havaristen, men fikk streng beskjed om at hvis vi fikk arbeid måtte de gå i land.

Jeg opplevde det hele som udramatisk og vi ble dimittert og dro tilbake til basen kl. 15.10.

 

Tilbake